cheesecake & snabba cash

Var som sagt och såg Snabba Cash i veckan. Min personliga åsikt är att filmen är riktigt bra. Joel Kinnaman är dessutom snygg att se på. Svårt att undgå honom i denna hysteri. Tycker dock inte att han är spc. snygg i Johan Falk filmerna, men ni som gillar honom har en anledning till att gå och se Snabba Cash i varje fall. Dem som läst boken anses vara överens om att filmen inte når upp till förväntningarna. Böcker som blir film resulterar så gott som alltid i att inget blir lika bra som boken.

Igår bakade jag cheesecake på mitt eget lilla vis. Den blev faktiskt riktigt god. Var inne på recept.nu för att hitta ett recept vilket gav 48 träffar. Allt ifrån cheescake med kanel och muskot till de som skall gräddas i ugn... Finns det inget "basrecept" på cheesecake? Jag gjorde i varje fall såhår;


BOTTEN:
Digestivekex (efter behag, enligt recept ca 8-10 st)
Jag hade lite mer än ett halvt paket

FYLLNING:
3 ägg
2 dl vispgrädde
125 g Philadelphia ost naturell
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker

GÖR SÅHÄR:
1) Krossa digestivekexen (brukar lägga dem i en påse och därefter ta hjälp av en kavel) och fördela detta som en botten i en pajform.
2) Dela på äggula och äggvita.
3) Vispa äggvitorna till hårt skum. För att se när man är klar brukar jag vända på skålen, är skummet kvar är det klart! ;)
4)
Vispa grädden (i en annan bunke).
5) Dela sönder osten (i ytterligare en annan bunke) Detta brukar jag göra med elvispen lite snabbt.
6) Tillsätt äggulorna, rör ner de en i taget.
7) Tillsätt socker och vaniljsocker. Blanda ihop.
8) Rör ner vispgrädden.
9) Slutligen, vänd ner skumet från äggvitorna. Viktigt att inte röra för mycket eftersom man vill behålla så mycket luft som möjligt.
10) Häll blandningen över kexen. In i frysen i ca. 4 timmar. Garnera efter eget behag, själv har jag valt blåbär och hallon tillsammans med krossade digestivekex.

Lycka till!



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0