Human biomedicin II




Nu har vi alltså påbörjat den andra delen i Human Biomedicin.
Känns både väldigt roligt men samtidigt så otroligt svårt. Jag läser som om jag vore läkare vissa stunder. Det blir speciellt påtagligt då pappa talar om att "exakt detta läste vi också". Visserligen inte alls så ytligt som vi. Kursen innehåller 15 hp Patofysiologi, sjukdomslära för oss som tycker att det låter överambitiöst med det första.

Under eftermiddagen har jag varit duktig och tagit tag i min första uppgift. Vi skall hålla egna föredrag om olika tillvalda ämnen. Min grupp fick välja antingen gynekologi eller biopsier. Först var vi mest inne på biopsier - i varje fall jag. Mestadels eftersom detta kändes nytt o lärorikt att läsa in sig på. Men slutligen tog latheten över och även jag insåg fördelarna med att välja gynekologi istället. Sagt o gjort. Vi ska hålla i ett 40-45 min långt föredrag. Men faktum att det känns överkomligt trots tiden. Vi har egentligen inte mycket vi ska prata om, läraren han valt en speciell undersökning samt två olika symptom på gynekologiska "sjukdomar". Då pratar vi inte Klamydia eller andra sjukdomar orsakade av bakterier eller virus utan prolaps och olika former av myom. Visst låter det spännande :P ;). Det är faktiskt ganska intressant och framförallt skrämmande då man läser in sig på det. Tänk er 25 åringar som drabbats av prolaps (framfall - livmodern sjunker ner o i vissa fall tränger ut), detta som egentligen drabbar gamla tanter. Tänk er själva...

Detta inlägget kändes ganska intimt, speciellt med tanke på att man egentligen inte har någon aning om vem som läser min blogg.



Kommentarer
Postat av: sandra

ännu en uppdatering av min nya favoritbloggerksa! Läste högt för viktor och borde jag vara orolig då viktor faktiskt visste vad prolaps betydde innan jag sa va det va? jag vill inte få framfall, hur gör jag för att slippa?? vart tog du vägen i lördags förresten? hörde något om haverdal.. visa bilder på ditt kök med!

2009-01-19 @ 18:47:49
URL: http://sandrasss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0