Stundande julefrid...

Igår hade vi sista föreläsningen innan självaste julafton. Vårt "jullov" sträcker sig nästan en hel vecka :P.
Förmiddagen i skolan bestod i princip enbart av att pränta in en massa inför en uppgift vi har till den 13:e  januari. 14 sidor skrev de flesta från en annan klass tidigare i år.
Återigen fick vi även veta vilket ansvar vi har som sjuksköterskor. Visste ni det att sjuksköterskor har ansvar för hela världen? Det är i varje fall så det känns, ungefär som att vi ska rädda världen från att gå under många gånger. Allt skall rentav vara perfekt. Vi ska aldrig säga ett ord fel, alltid göra rätt, vidareutbilda oss på fritiden och kämpa för att förändra hälso- och sjukvården.  ...och allt detta skall självklart göras utan en bra lön - för det är vårat kall och våran skyldighet! Vad man blir trött på allt ibland!
Visst är det kul men många gånger görs väldigt mycket utan att det faktiskt syns. I senaste numret av Vårdfacket (tror jag det var) hade doktorerna gått ut och konstaterat att utan ssk:or vore vården ingenting. Jag tror faktiskt de har rätt! Hade ni frågat mig för 2 år sedan hade jag antagligen tyckt att det vore skrattretande och att det är tack vare läkaren som vi lever idag. Men helt ärligt tror jag många gånger att vi hade klarat oss minst lika bra utan en läkare. Speciellt om de är sådana som frågar T4:or (termin 4) om vilka läkemedel patienten skall ha. Sagt och gjort, läkaren skev ner alla de läkemedel som jag sa och sedan var det tydligen klart! Han gav mig även ett ganska osäkert intryck. Som sagt, för att vara självgod, jag hade nog gjort det minst lika bra själv!
Kände att jag kom in på något helt annat än det som var tänkt. Dags att ta en morgonpromenad med Doris och därefter enbart tänka positivt och på den stundande julefriden ;).




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0