S-Ferritin!

Vi pratade lite om förkylningar och feber idag under fikapausen. Att det så gott som alltid är samma männiksor som drabbas. Förr var jag aldrig sjuk men det senaste året har jag haft några dagar med febertoppar. Förkyld är jag dock aldrig. Tankar som slog mig - Har, generellt sett, en del av befolkningen så pass mycket sämre immunförsvar? Vad händer om de drabbas av cancer osv, finns det då något samband mellan ett sämre immunförsvar och en högre dödlighet?! Man kan ju bli knäpp av att fundera så...

För något år sedan, när vi genomgick en hälsokontroll med fotbollen, kollades våra ferritin-värden (järndepåer).
Jag låg på 3,4 µg/L vilket var det lägsta min käre far någonsin sett. Referensvärden för sådana prover är för kvinnor: 4,6-204 µg/L och för män: 21,8-275 µg/L. Men för att ha ett fungerande immunförsvar, likaså inte känna konstant trötthet, kunna träna konditionsträning (om du är idrottare) m.m. bör man ligga på minst 30 µg/L. Jag fick alltså äta järntabletter ett litet tag och därefter helt och hållet övergå till att få i mig allt järn via kosten istället. Att jag idag, till skillnad från sist, älskar brocolli och äter hyfsat med grönsaker, samt knaprar lite Mitt-val-sport då och då, gjorde att jag trodde att jag skulle ha riktigt bra järnvärden i år.
Till min stora förvåning när jag idag fick provsvaren, så är jag nere och sipprar på 6,1 µg/L. Sämst av alla igen!
Å andra sidan förklarar det också att jag ofta kännt mig grymt trött på sistonne. Att jag kunnat somna kl 21 en lördagskväll för att sedan sova till kl 12 dagen efter. Det förklarar även mina stora skillnader mellan toppar och dalar, jag som ofta numera aldrig sover längre än till halv 8 - 8. Nu skall jag iaf börjar äta Niferex igen och få bukt på mina järnvärden.

Ett ganska tråkigt inlägg, men får ni chansen så kolla upp era järndepåer...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0