Hälsomedveten?!


Jag blir både trött och faschinerad av alla nyttiga produkter. Sprang in en sväng på Maxi efter lektionen för att köpa bröd bland annat. Sen får jag syn på kanelbullar av fullkorn. Ibland undrar jag vart världen är påväg. För något år sedan handlade det inte om vilket mjöl som var i maten utan att vi skulle röra på oss för att må väl. Nu gör de om så gott som all möjlig mat för att göra den aningens nyttigare. Faktum är att det andra alternativet som alltid funkat så bra innan känns ganska så onyttigt nu för tiden.

För några veckor sedan skulle vi köpa hamburgerbröd. Där stod jag framför ett stort utbud och skulle välja. Stort eller litet bröd, litet eller stort - jag bestämde mig för big size. Sen kom problemet, fullkorn eller icke fullkorn... Icke fullkorn var precis som vanliga hamburgerbröd varav fullkorn var mer mörka och såg bra mycket nyttigare ut. Efter lite funderingar bestämde jag mig för att köra på det gamla hederliga konceptet, maten smakade riktigt bra och det blev inte fler funderingar kring det.


Nu i helgen däremot var vi uppe i Jönköping igen. Utanför IKEA stod de och serverade glögg och fullkornspepparkakor. Även då chockades jag, det känns lite överdrivet allt det där. Visst köper jag idén om att leva lite nyttigare och att göra bröden mer hälsosamma  men när det går så himla långt att även vanliga pepparkakor och kanelbullar skall göras med fullkorn då känns det som att allt håller på att spåra ut. Motion är nyckeln till framgång som min morbror brukar säga, det kvittar hur mycket fullkorn vi äter istället för vanligt mjöl. Och jag tror på honom, på fullaste allvar. Men ändå så blev jag själv lurad av att köpa en kanelbulle just idag. Hade det inte varit för fullkornen! Om det varit en helt vanlig bulle hade jag definitivt inte köpt någon, det skulle ses som onyttigt men nu när det lite klatschigt stod att det innehöll fullkorn, ja dåså JA TACK, för då anses det nästan vara "nyttigt"!


Nu när min irritation har lagt sig skall jag plöja igenom två avsnitt av årets julkalender. Därefter skall jag göra en presentation i powerpoint, eftermiddagen är räddad! :/ Ikväll blir det lite filmkväll, Saw 4 närmare bestämt. Sen upp i gryningen imon, bilen går 06:00 från Halmstad. Jag måste gå upp fyra timmar tidigare än vad jag egentligen är van vid men det går väl an, jag tar igen det hemma sen!



Ha de gott!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Dags att uppdatera? :)

2007-12-12 @ 09:34:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0